| Обзор интернет-изданий за неделю (18.09.2011-25.09.2011)25-09-2011 19:24:41
ПОДАТКОВЕ АДМІНІСТРУВАННЯ ♦ Оскільки більшість наказів ДПАУ про затвердження форм податкової звітності, на жаль, не супроводжується порядками їх заповнення, податківці продовжують частково виправляти ситуацію своїми листами. Зокрема, у листі від 26.07.2011 р. № 20068/7/15-0917 наведено приклад заповнення уточнюючих додатків-розрахунків для коригування податкових зобов’язань із плати за користування надрами для видобування корисних копалин. ♦ ДПАУ в листі від 26.08.2011 р. № 23027/7/12-1017 нагадала, що 30.06.2011 р. набрала чинності Конвенція між Урядом України та Урядом Ісламської Республіки Пакистан про уникнення подвійного оподаткування і запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи (далі — Конвенція). Отже, платникам податків — резидентам України, що мають взаємовідносини з резидентами Пакистану, доцільно вивчити цю Конвенцію. ♦ У листі від 29.08.2011 р. № 23178/7/15-3417-26 ДПАУ вже вкотре(1) дійшла висновку, що при самостійному виявленні платником податків заниження суми податкового зобов’язання пеня нараховується на суму заниження і за весь період заниження (з дня настання строку погашення податкового зобов’язання по день фактичної сплати суми заниженого податкового зобов’язання (включно)) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, яка діє на день заниження. З аргументами, які можна протиставити такій позиції податківців, ви можете ознайомитись у статті «Пеня у Податковому кодексі: деякі нюанси» в «El-бухгалтері» № 17-18/2011. ПРАЦЯ. ПЕНСІЙНЕ ТА СОЦІАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ♦ 13.09.2011 р. у газеті “Голос України” було опубліковано Закон України “Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи” від 08.07.2011 р. № 3668-VI, який набуде чинності з 01.10.2011 р. Читайте і насолоджуйтесь: реформатори працюють! ♦ Нагадуємо, що з 01.08.2011 р. набрали чинності зміни до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджені постановою правління ПФУ від 23.06.2011 р. № 18-1. Зокрема, у новій редакції викладені: • Довідник категорій страхувальників, які сплачують єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування; • Таблиця відповідності кодів категорії застрахованої особи та кодів бази нарахування і розмірів ставок єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування; • форма Звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування до органів Пенсійного фонду України; • форма Звіту про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску; • форма Звіту про суми єдиного внеску, передбачені договором про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, які підлягають сплаті, та суми доплати до органів Пенсійного фонду України. Крім того, Порядок доповнено новим додатком, яким затверджено форму Звіту про настання нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання. ♦ Мінсоцполітики у листі від 22.07.2011 р. № 7475/0/14-11/18 навело приклад розрахунку суми середньоденного розміру допомоги з тимчасової втрати працездатності підприємцями — платниками єдиного податку. ♦ Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» юридична особа, яка співпрацює з підприємцем, не є платником єдиного внеску, якщо виконувані таким підприємцем за укладеним договором роботи (послуги) відповідають його видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців. Але справа в тому, що витяг такої інформації не містить. За таких обставин ПФУ у листі від 06.05.2011 р. № 9156/03-30 порекомендував використовувати інформацію, надану державним реєстратором, де зазначаються види діяльності підприємця відповідно до КВЕД, або довідку, надану органами статистики. Що це за інформація від держреєстратора — не зовсім зрозуміло, адже згідно з ч. 2 ст. 10 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» відомості з Єдиного держреєстру надаються лише у вигляді витягу, довідки або бази даних (для бюро кредитних історій). Тому простіше використовувати довідку Держкомстату. Щодо ФОПів — платників єдиного податку таким документом може стати свідоцтво про сплату єдиного податку. ♦ У листі від 22.06.2011 р. № 12657/03-20 ПФУ нагадав деякі базові тези щодо сплати єдиного соціального внеску ФОПами, зокрема щодо сплати єдиного внеску за підсумками року тільки за ті місяці, в яких підприємець мав дохід (прибуток). ♦ Мінсоцполітики у листі від 15.07.2011 р. № 195/13/1334 нагадало основне правило призначення роботодавцем неповного робочого часу: роботодавець має право встановити працівникам неповний робочий час лише якщо на підприємстві, в установі провадяться зміни в організації виробництва і праці. Якщо ж попередні істотні умови праці (в частині робочого часу) не можуть бути збережені, а працівник не згоден на продовження роботи у нових умовах, то трудовий договір припиняється за п. 6 ст. 36 КзпП.(2) ♦ У листі від 23.08.2011 р. № 8515/о/14-11/13 Мінсоцполітики не лише нагадало роботодавцям про святкові дні, які чекають на нас у 2012 році, але й навело приклад розрахунку норми робочого часу на 2012 рік залежно від тривалості робочого тижня. ПОДАТОК НА ПРИБУТОК ♦ У спільному листі ДПАУ (від 30.06.2011 р. № 7612/5/15-05/6) і Мінрегіонбуд (21.06.2011 р. № 7/14-6950) розглянули порядок відображення у Податковому звіті про використання коштів неприбуткових установ та організацій доходів, оподатковуваних податком на прибуток, об’єднаннями співвласників багатоквартирного будинку. На жаль, із листа не видно, які саме доходи входять, на думку цих органів, до складу оподатковуваних. ♦ ДПАУ в листі від 29.07.2011 р. № 13818/6/15-1415 нагадала основну умову віднесення до складу податкових витрат платника податку на прибуток витрат, пов’язаних із забезпеченням найманих працівників спеціальним одягом, взуттям, спеціальним (форменим) одягом, мийними та знешкоджувальними засобами, засобами індивідуального захисту, що необхідні для виконання професійних обов’язків, а також продуктами спеціального харчування: зазначення цих витрат у Переліку, затвердженому постановою КМУ від 27.06.2003 р. № 994, та одночасно у Типових галузевих нормах безплатної видачі працівникам спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту. ♦ Витрати, не пов’язані з господарською діяльністю підприємства і, відповідно, з отриманням доходу, не включаються до складу витрат суб’єкта господарювання. Про це правило податківці нагадали у листі від 17.08.2011 р. № 9421/5/15-1416 АТ «Київміськбуд». Якщо виходити з тексту зазначеного листа, податківці вважають, що витрати на підтримку та обслуговування інженерних мереж житлових будинків після здачі будинків в експлуатацію такій вимозі не відповідають. ПДВ ♦ ДПАУ поступово починає доводити до відома своїх підлеглих зміни у ПКУ, що відбулись у зв’язку із прийняттям Закону № 3609-VІ. Зокрема, у листі від 05.09.2011 р. № 23838/7/15-3417 головне податкове відомство нагадало, що з 06.08.2011 р. збір на обов’язкове державне пенсійне страхування з послуг стільникового рухомого зв’язку не включається до бази оподаткування ПДВ. Відповідно, із зазначеної дати не підлягає застосуванню лист ДПАУ від 12.04.2011 р. № 10374/7/16-1517, висновки якого з цього ж питання ґрунтувалися на попередній редакції п. 188.1 ПКУ. ♦ Деякі питання оподаткування ПДВ лізингових операцій ДПАУ розглянула у листі від 29.04.2011 р. № 12261/7/16-1517-26. Фактично усі висновки, викладені в листі, є цитуванням норм ПКУ, але згадати їх не завадить: • не є об’єктом оподаткування ПДВ операції з нарахування та сплати процентів або комісій у складі орендного (лізингового) платежу в межах договору фінансового лізингу, незалежно від того, в якій валюті (національній чи іноземній) оцінено об’єкт фінансового лізингу (з цим важко сперечатися, адже це фактично цитата з п.п. 196.1.2 ПКУ). ДПАУ доречно нагадала, що, на відміну від Закону про ПДВ, у чинній редакції зазначеного підпункту ПКУ відсутнє обмеження щодо розміру процентів або комісій у складі орендного (лізингового) платежу в межах договору фінансового лізингу; • податківці обґрунтовано зазначили, що випадок, коли вартість об’єкта фінансового лізингу, який вперше або повторно вводиться в експлуатацію, визначається договором у сумі, що є меншою від вартості витрат на його придбання або спорудження, є підставою для проведення позапланової перевірки для визначення рівня звичайної ціни (ч. 4 п. 153.7 ПКУ); • для платника податку, який повертає об’єкт фінансового лізингу лізингодавцю без придбання такого об’єкта у власність, така передача прирівнюється для цілей оподаткування до зворотного продажу такого об’єкта лізингоотримувачем лізингодавцю (ч. 3 п. 153.7 ПКУ). Щодо вартості об’єкта при поверненні дуже важливим є зауваження про те, що така вартість, визначена відповідно до п. 153.7 ПКУ (сума несплачених лізингових платежів у частині компенсації вартості об’єктів), на думку ДПАУ, і є звичайною ціною. ПДФО ♦ ДПАУ нагадала (лист від 18.03.2011 р. № 5453/6/17-0715), що виплати по листках непрацездатності (оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця та допомога з тимчасової непрацездатності) з метою оподаткування податком на доходи фізичних осіб прирівнюються до заробітної плати. Отже, до них застосовується п. 164.6 ПКУ, що дозволяє зменшувати нарахований дохід на суму ЄСВ, страхових внесків до накопичувального фонду, а також на суму податкової соціальної пільги. Також податківці нагадали про існування свого листа від 03.02.2011 р. № 2346/6/17-0715, № 2918/7/17-0717, в якому було розглянуто алгоритм застосування ставок ПДФО, встановлених пунктом 167.1 ПКУ. Зі свого боку нагадаємо, що зазначеним листом слід користуватися вельми обережно. Адже з часу його появи до ПКУ внесено низку змін, зокрема, у частині використання ставок ПДФО. ЕКОЛОГІЧНИЙ ПОДАТОК ♦ У листі від 05.09.2011 р. № 23837/7/15-2117 ДПАУ конспективно виклала зміни в адмініструванні екологічного податку, внесені Законом № 3609-VI, які наберуть чинності з 01.10.2011 р., щодо бази оподаткування, податкових агентів та порядку обчислення цього податку. Нагадаємо, що Держмитниця проаналізувала ці зміни на місяць раніше — у листі від 05.08.2011 р. № 11.1/4-15.1/11300-ЕП. ЮРИДИЧНІ ПИТАННЯ ♦ Своєю Постановою від 27.07.2011 р. № 802 КМУ визначив єдиний розмір плати за ліцензії на здійснення страхової діяльності — 12 500 грн. Постанова набрала чинності 05.08.2011 р. ♦ У листі від 18.11.2010 р. № 14731/5/32-1316 ДПАУ поблажливо дозволила підприємствам кондитерської, хлібобулочної та інших галузей, які використовують алкогольну продукцію (коньяки, вина, лікери тощо) для промислової переробки при виготовленні кондитерських, хлібобулочних та інших виробів, не отримувати ліцензію на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями. Логічно. Адже зазначені підприємства використовують алкогольні напої не для торгівлі, а у власному виробництві. ♦ Постановою КМУ від 27.07.2011 р. № 798 у новій редакції було затверджено Перелік органів ліцензування, який набрав чинності в новому вигляді з 04.08.2011 р. ♦ У листі від 05.07.2011 р. № 5658/0/2-11 Держкомпідприємництва зазначив, що заміна (переоформлення) свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів для акціонерних товариств, що перейменовуються на вимогу Закону «Про акціонерні товариства», має здійснюватися безоплатно. ♦ Держкомпідприємництва у листі від 18.07.2011 р. № 5916 запропонував суб’єктам господарювання при знищенні печаток керуватися текстом Роз’яснення щодо виготовлення, зберігання та знищення печаток виборчих комісій і штампів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 8 травня 2008 року № 22 (!). Мотивується це відсутністю будь-яких «схожих» нормативно-правових актів. ♦ Якщо ви бажаєте отримати від органів ДПАУ якусь публічну інформацію(3), наприклад дізнатися про мотиви невидачі вашому підприємству свідоцтва платника ПДВ, викладені у протоколі комісії, створеної у відповідній податковій інспекції, вам слід ознайомитися з наказом ДПАУ від 08.06.2011 р. № 345. Цим наказом були затверджені численні форми запитів на інформацію, правила їх заповнення та подання. Хоча чомусь здається, що у відповідь на більшість запитів буде надано листа про неможливість надання запитуваної інформації у зв’язку з належністю її до категорії службової. ♦ КМУ Постановою від 27.07.2011 р. № 834 включив до переліку об’єктів державного цінового регулювання на період з 01.09.2011 р. До 30.06.2012 р. овес, просо та горох. Десь рік тому нас запевняли, що ціна на гречку не збільшиться... Укладач — Віталій Рябов 1. Раніше був лист ДПАУ від 03.06.2011 р. № 15666/7/16-1517-26. 2. Нагадаємо, що деяким платникам податку іноді протипоказано встановлювати неповний робочий час (із відповідним скороченням заробітної плати) з огляду на можливість втрати податкових пільг. Наприклад, це стосується платників податку на прибуток, що сплачують податок за ставкою 0% (п. 154.6 ПКУ), яким встановлено спеціальне обмеження щодо розміру заробітної плати, виплачуваної їх працівникам (не менш ніж дві мінімальні заробітні плати). 3. Публічна інформація — це відображена та задокументована будь-якими засобами і на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена у процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених Законом «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 р. № 2939-VI. |