ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
             РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
 
                             Л И С Т
 
                   № 1-221/5161 від 25.09.2002
 
 
         Про здійснення перевірок працівниками Державної
            служби боротьби з економічною злочинністю
 
 
     Державний комітет України з питань регуляторної  політики  та
підприємництва розглянув Ваше звернення та повідомляє.
 
     Згідно з  пунктом  5 Положення про Державну службу боротьби з
економічною   злочинністю,   затвердженого   постановою   Кабінету
Міністрів України від 05.07.93 р.  № 510 [510-93-п],  підрозділи
Державної служби боротьби з економічною  злочинністю  користуються
правами, передбаченими законами України "Про міліцію" від 20.12.90
р. № 565-XII [565-12], "Про оперативно-розшукову діяльність" від
18.02.92  р.  №  2135-XII  [2135-12],  Кримінально-процесуальним
кодексом України ( 1001-05, 1002-05, 1003-05 ).
 
     Так, відповідно до пункту 24 статті 11  Закону  України  "Про
міліцію"  від  20.12.90  р.  №  565-XII  [565-12]  міліції для
виконання покладених на неї обов'язків надається  право  проводити
за  участю адміністрації підприємств,  установ і організацій огляд
виробничих,  складських та інших службових приміщень і територій з
метою   перевірки   охорони   державного   і  колективного  майна,
додержання правил продажу  товарів  і  надання  послуг  населенню;
вимагати   від   матеріально   відповідальних   і  службових  осіб
підприємств,  установ і  організацій  відомості  та  пояснення  за
фактами   порушення  законодавства,  проведення  документальних  і
натуральних перевірок,  інвентаризацій і  ревізій,  виробничої  та
фінансово-господарської діяльності;  витребувати і за необхідності
вилучати документи, зразки сировини і продукції, опечатувати каси,
приміщення    і    місця    зберігання   документів,   грошей   та
товарно-матеріальних цінностей.
 
     А в пункті 3 частини 1 статті 8 Закону України  від  18.02.92
р.  №  2135-XII  [2135-12] "Про оперативно-розшукову діяльність"
зазначається,  що оперативним підрозділам  для  виконання  завдань
оперативно-розшукової діяльності за наявності передбачених статтею
6 цього Закону підстав надається право порушувати в  установленому
законом     порядку     питання     про    проведення    перевірок
фінансово-господарської    діяльності    підприємств,     установ,
організацій  незалежно від форм власності та осіб,  які займаються
підприємницькою  діяльністю  або   іншими   видами   господарської
діяльності індивідуально, та брати участь в їх проведенні.
 
     Крім того,  згідно з підпунктами 1,  2,  3 пункту 5 Положення
про  Державну   службу   боротьби   з   економічною   злочинністю,
затвердженого  постановою  Кабінету Міністрів України від 05.07.93
р.  №  510  [510-93-п],  за  наявності  даних  про   порушення
законодавства,   що   регулює   фінансову,  господарську  та  іншу
підприємницьку  діяльність,  які  тягнуть  за  собою   кримінальну
відповідальність,   працівники   Державної   служби   боротьби   з
економічною  злочинністю  мають  право  безперешкодно  входити  до
приміщень  підприємств,  установ,  організацій  незалежно від форм
власності  (крім  іноземних   дипломатичних   представництв),   до
виробничих   приміщень,   складів,   сховищ,  що  використовуються
громадянами  для  заняття  підприємництвом;  проводити  за  участю
власника,   його   представників   огляд  виробничих,  складських,
торговельних,  службових приміщень,  транспортних засобів та інших
місць  зберігання  майна  і його використання;  вилучати необхідні
матеріали  про  кредитні  та   фінансові   операції,   матеріальні
цінності,  кошти,  а  також  сировину  і продукцію в установленому
законодавством  порядку;  опечатувати  каси,  приміщення  і  місця
зберігання документів, грошей, товарно-матеріальних цінностей.
 
     Разом з тим, в частині 1 статті 5 Закону України від 20.12.90
р.  № 565-XII [565-12] "Про міліцію"  зазначається,  що  міліція
виконує  свої  завдання  неупереджено,  у  точній відповідності із
законом.  Ніякі виняткові обставини або вказівки службових осіб не
можуть   бути   підставою   для   будь-яких   незаконних  дій  або
бездіяльності міліції.
 
     Тому огляд приміщень,  витребування та вилучення  документів,
опечатування    приміщень   повинно   здійснюватись   працівниками
Державної служби боротьби з економічною злочинністю (далі - ДСБЕЗ)
відповідно   до   порядку   здійснення   таких  дій,  встановлених
законодавством (у тому числі з дотриманням гарантій законності під
час   здійснення  оперативно-розшукової  діяльності,  передбачених
статтею 9 Закону  України  "Про  оперативно-розшукову  діяльність"
[2135-12],  а  в  разі порушення кримінальної справи - вимог до
проведення  слідчих  дій,  передбачених  Кримінально-процесуальним
кодексом України ( 1001-05, 1002-05, 1003-05 ).
 
     Огляд приміщення     та    вилучення    документів    повинні
здійснюватись з  обов'язковим  документальним  оформленням  такого
вилучення, а якщо було порушено кримінальну справу - з додержанням
порядку  огляду,  передбаченого  статтями  190,  191,  та  порядку
вилучення,  передбаченого  статтею  186 Кримінально-процесуального
кодексу України [1002-05].
 
     Згідно з частиною 2 уже згадуваної статті  5  Закону  України
від  20.12.90 р.  № 565-XII [565-12] "Про міліцію" при звертанні
до громадянина працівник міліції (у тому числі і працівник  ДСБЕЗ)
зобов'язаний  назвати своє прізвище,  звання та пред'явити на його
вимогу службове посвідчення.
 
     Жодним нормативно-правовим актом не  передбачено  посвідчення
на  перевірку  для  працівників  міліції (у тому числі працівників
ДСБЕЗ) при проведенні ними за  участю  адміністрації  підприємств,
установ  і  організацій  огляду  виробничих,  складських  та інших
службових приміщень  і  територій  з  метою  перевірки  додержання
правил  продажу  товарів  і надання послуг населенню.  Разом з тим
працівники ДСБЕЗ перед  таким  оглядом  зобов'язані  назвати  своє
прізвище, звання та пред'явити службове посвідчення.
 
     Що стосується  положень Указу Президента України від 23.07.98
р.  №  817/98  [817/98]  "Про  деякі  заходи  з  дерегулювання
підприємницької   діяльності"  (далі  -  Указ)  щодо  повідомлення
суб'єкта  підприємницької  діяльності  про   проведення   планової
виїзної  перевірки  за десять днів до її проведення та недопущення
працівника контролюючого органу до  проведення  перевірки  в  разі
відмови  представника  контролюючого  органу від підпису в журналі
реєстрації перевірок,  то в статті 5 Указу дано виключний  перелік
контролюючих   органів,  які  мають  право  проводити  планові  та
позапланові виїзні  перевірки  фінансово-господарської  діяльності
суб'єкта  підприємницької  діяльності.  Підрозділи  ДСБЕЗ  до  цих
органів не відносяться,  а отже,  вищезазначені положення Указу на
них не розповсюджуються.
 
     Як зазначається  у  статті  25 Закону України від 20.12.90 р.
№ 565-XII [565-12] "Про  міліцію",  працівник  міліції  у  межах
повноважень,  наданих  цим Законом та іншими законодавчими актами,
самостійно приймає рішення і несе  за  свої  протиправні  дії  або
бездіяльність дисциплінарну чи кримінальну відповідальність.
 
     Працівник міліції,  який виконує свої обов'язки відповідно до
наданих законодавством повноважень та  у  межах  закону,  не  несе
відповідальності  за завдані збитки.  Такі збитки компенсуються за
рахунок держави.
 
     Дії працівника міліції можуть бути оскаржені у  встановленому
порядку до органів внутрішніх справ, суду або прокурору.
 
     Службова особа   міліції,  яка  порушила  вимоги  закону  або
неналежно  виконує  свої  обов'язки,   несе   відповідальність   у
встановленому порядку.
 
     Виходячи з   вищевикладеного,  якщо  вважаєте,  що  права  та
інтереси ТОВ "Укрхімінвест" порушені,  маєте право  оскаржити  дії
працівників ДСБЕЗ до органів внутрішніх справ, суду або прокурору,
на відшкодування завданих матеріальних  збитків,  а  також  можете
вимагати  притягнення до відповідальності винних у порушенні Ваших
прав осіб.
 
     Відповідно до   статті   441   Цивільного   кодексу   України
[1540-06]  організація повинна відшкодувати шкоду,  заподіяну з
вини  її  працівників  під  час  виконання  ними  своїх   трудових
(службових) обов'язків.  Тому позов про відшкодування матеріальних
збитків слід пред'явити до відповідного органу внутрішніх справ  і
він подається до господарського суду, оскільки збитки завдано саме
юридичній особі - ТОВ "Укрхімінвест".
 
 Голова                                                   О.Кужель
 
 "Все про бухгалтерський облік", № 113, 4 грудня 2002 р.

 

 

Вернуться на страницу - Проверки милицией, органами МВД Украины