ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
№ 1-221/5161 від 25.09.2002
Про здійснення перевірок працівниками Державної
служби боротьби з економічною злочинністю
Державний комітет України з питань регуляторної політики та
підприємництва розглянув Ваше звернення та повідомляє.
Згідно з пунктом 5 Положення про Державну службу боротьби з
економічною злочинністю, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 05.07.93 р. № 510 [510-93-п], підрозділи
Державної служби боротьби з економічною злочинністю користуються
правами, передбаченими законами України "Про міліцію" від 20.12.90
р. № 565-XII [565-12], "Про оперативно-розшукову діяльність" від
18.02.92 р. № 2135-XII [2135-12], Кримінально-процесуальним
кодексом України ( 1001-05, 1002-05, 1003-05 ).
Так, відповідно до пункту 24 статті 11 Закону України "Про
міліцію" від 20.12.90 р. № 565-XII [565-12] міліції для
виконання покладених на неї обов'язків надається право проводити
за участю адміністрації підприємств, установ і організацій огляд
виробничих, складських та інших службових приміщень і територій з
метою перевірки охорони державного і колективного майна,
додержання правил продажу товарів і надання послуг населенню;
вимагати від матеріально відповідальних і службових осіб
підприємств, установ і організацій відомості та пояснення за
фактами порушення законодавства, проведення документальних і
натуральних перевірок, інвентаризацій і ревізій, виробничої та
фінансово-господарської діяльності; витребувати і за необхідності
вилучати документи, зразки сировини і продукції, опечатувати каси,
приміщення і місця зберігання документів, грошей та
товарно-матеріальних цінностей.
А в пункті 3 частини 1 статті 8 Закону України від 18.02.92
р. № 2135-XII [2135-12] "Про оперативно-розшукову діяльність"
зазначається, що оперативним підрозділам для виконання завдань
оперативно-розшукової діяльності за наявності передбачених статтею
6 цього Закону підстав надається право порушувати в установленому
законом порядку питання про проведення перевірок
фінансово-господарської діяльності підприємств, установ,
організацій незалежно від форм власності та осіб, які займаються
підприємницькою діяльністю або іншими видами господарської
діяльності індивідуально, та брати участь в їх проведенні.
Крім того, згідно з підпунктами 1, 2, 3 пункту 5 Положення
про Державну службу боротьби з економічною злочинністю,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.93
р. № 510 [510-93-п], за наявності даних про порушення
законодавства, що регулює фінансову, господарську та іншу
підприємницьку діяльність, які тягнуть за собою кримінальну
відповідальність, працівники Державної служби боротьби з
економічною злочинністю мають право безперешкодно входити до
приміщень підприємств, установ, організацій незалежно від форм
власності (крім іноземних дипломатичних представництв), до
виробничих приміщень, складів, сховищ, що використовуються
громадянами для заняття підприємництвом; проводити за участю
власника, його представників огляд виробничих, складських,
торговельних, службових приміщень, транспортних засобів та інших
місць зберігання майна і його використання; вилучати необхідні
матеріали про кредитні та фінансові операції, матеріальні
цінності, кошти, а також сировину і продукцію в установленому
законодавством порядку; опечатувати каси, приміщення і місця
зберігання документів, грошей, товарно-матеріальних цінностей.
Разом з тим, в частині 1 статті 5 Закону України від 20.12.90
р. № 565-XII [565-12] "Про міліцію" зазначається, що міліція
виконує свої завдання неупереджено, у точній відповідності із
законом. Ніякі виняткові обставини або вказівки службових осіб не
можуть бути підставою для будь-яких незаконних дій або
бездіяльності міліції.
Тому огляд приміщень, витребування та вилучення документів,
опечатування приміщень повинно здійснюватись працівниками
Державної служби боротьби з економічною злочинністю (далі - ДСБЕЗ)
відповідно до порядку здійснення таких дій, встановлених
законодавством (у тому числі з дотриманням гарантій законності під
час здійснення оперативно-розшукової діяльності, передбачених
статтею 9 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність"
[2135-12], а в разі порушення кримінальної справи - вимог до
проведення слідчих дій, передбачених Кримінально-процесуальним
кодексом України ( 1001-05, 1002-05, 1003-05 ).
Огляд приміщення та вилучення документів повинні
здійснюватись з обов'язковим документальним оформленням такого
вилучення, а якщо було порушено кримінальну справу - з додержанням
порядку огляду, передбаченого статтями 190, 191, та порядку
вилучення, передбаченого статтею 186 Кримінально-процесуального
кодексу України [1002-05].
Згідно з частиною 2 уже згадуваної статті 5 Закону України
від 20.12.90 р. № 565-XII [565-12] "Про міліцію" при звертанні
до громадянина працівник міліції (у тому числі і працівник ДСБЕЗ)
зобов'язаний назвати своє прізвище, звання та пред'явити на його
вимогу службове посвідчення.
Жодним нормативно-правовим актом не передбачено посвідчення
на перевірку для працівників міліції (у тому числі працівників
ДСБЕЗ) при проведенні ними за участю адміністрації підприємств,
установ і організацій огляду виробничих, складських та інших
службових приміщень і територій з метою перевірки додержання
правил продажу товарів і надання послуг населенню. Разом з тим
працівники ДСБЕЗ перед таким оглядом зобов'язані назвати своє
прізвище, звання та пред'явити службове посвідчення.
Що стосується положень Указу Президента України від 23.07.98
р. № 817/98 [817/98] "Про деякі заходи з дерегулювання
підприємницької діяльності" (далі - Указ) щодо повідомлення
суб'єкта підприємницької діяльності про проведення планової
виїзної перевірки за десять днів до її проведення та недопущення
працівника контролюючого органу до проведення перевірки в разі
відмови представника контролюючого органу від підпису в журналі
реєстрації перевірок, то в статті 5 Указу дано виключний перелік
контролюючих органів, які мають право проводити планові та
позапланові виїзні перевірки фінансово-господарської діяльності
суб'єкта підприємницької діяльності. Підрозділи ДСБЕЗ до цих
органів не відносяться, а отже, вищезазначені положення Указу на
них не розповсюджуються.
Як зазначається у статті 25 Закону України від 20.12.90 р.
№ 565-XII [565-12] "Про міліцію", працівник міліції у межах
повноважень, наданих цим Законом та іншими законодавчими актами,
самостійно приймає рішення і несе за свої протиправні дії або
бездіяльність дисциплінарну чи кримінальну відповідальність.
Працівник міліції, який виконує свої обов'язки відповідно до
наданих законодавством повноважень та у межах закону, не несе
відповідальності за завдані збитки. Такі збитки компенсуються за
рахунок держави.
Дії працівника міліції можуть бути оскаржені у встановленому
порядку до органів внутрішніх справ, суду або прокурору.
Службова особа міліції, яка порушила вимоги закону або
неналежно виконує свої обов'язки, несе відповідальність у
встановленому порядку.
Виходячи з вищевикладеного, якщо вважаєте, що права та
інтереси ТОВ "Укрхімінвест" порушені, маєте право оскаржити дії
працівників ДСБЕЗ до органів внутрішніх справ, суду або прокурору,
на відшкодування завданих матеріальних збитків, а також можете
вимагати притягнення до відповідальності винних у порушенні Ваших
прав осіб.
Відповідно до статті 441 Цивільного кодексу України
[1540-06] організація повинна відшкодувати шкоду, заподіяну з
вини її працівників під час виконання ними своїх трудових
(службових) обов'язків. Тому позов про відшкодування матеріальних
збитків слід пред'явити до відповідного органу внутрішніх справ і
він подається до господарського суду, оскільки збитки завдано саме
юридичній особі - ТОВ "Укрхімінвест".
Голова О.Кужель
"Все про бухгалтерський облік", № 113, 4 грудня 2002 р.
Вернуться на страницу - Проверки милицией, органами МВД Украины