? Які документи крім декларації має подати платник податку до податкової інспекції, щоб одержати податковий кредит за процентами на іпотеку?

 

Згідно із Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV (зі змінами та доповненнями) до складу податкового кредиту включаються фактично понесені витрати, підтверджені платником податку документально, а саме: фіскальним або товарним чеком, касовим ордером, товарною накладною, іншими розрахунковими документами або договором, які ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і визначають суму таких витрат.

Зазначені документи (їх оригінали) не надаються податковому органу, але підлягають зберіганню платником податку протягом строку, достатнього для проведення цим органом податкової перевірки стосовно нарахування такого податкового кредиту.

Для прискорення проведення податковими органами розрахунків сум, що підлягають поверненню з бюджету внаслідок застосування платниками податку права на податковий кредит, рекомендується платникам податку додавати до декларації копії документів, що підтверджують витрати, які включаються до податкового кредиту.

Зокрема, при реалізації права на податковий кредит на проценти за іпотекою слід надати податковому органу копії кредитного договору та нотаріально завіреного договору іпотеки (вимоги до договорів розглянуто вище).

Крім того, в обов'язковому порядку мають бути надані квитанції (інші платіжні документи), в яких чітко зазначено суму сплачених процентів за користування іпотечним кредитом, та прізвище, ім'я, по батькові саме платника податку як платника цих процентів.

Така вимога є дуже суттєвою, оскільки інколи умовами кредитних договорів передбачається погашення кредиту шляхом ануїтетних платежів, тобто всі виплати за кредитом поділяються на рівні платежі, які включають як основну суму боргу, так і проценти, і які регулярно сплачуються протягом певного часу. В ануїтетних платежах зазначається лише загальна сума виплат і може не міститись розбивка на проценти і основну суму боргу (співвідношення між ними відрізняється в кожному місяці). У платіжному документі відповідно не відображається, яку суму сплачено за основним зобов'язанням, а яку – за процентами.

У зв'язку з цим у податкових органів будуть відсутні підстави для проведення розрахунку частини суми процентів, що підлягає поверненню платнику податку.

Для виключення таких випадків, які унеможливлюють одержання податкового кредиту, платникам податку, які погашають зобов'язання за іпотечним кредитом ануїтетними платежами, слід рекомендувати переукласти з кредитними установами договори та внести до них зміни, якими передбачити окреме погашення основної суми кредиту та процентів за ним.

 

Тетяна Добродій 

Начальник відділу розгляду звернень
платників Департаменту оподаткування
фізичних осіб ДПА України
 


«Вісник податкової служби України», січень 2010 р., № 4 (576), с. 28 (www.visnuk.com.ua)