|
Згідно з класифікацією основних засобів, наведеною в п. 5 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну України від 27.04.2000 р. № 92 (за текстом – ПБО 7), для цілей бухгалтерського обліку автомобіль є об'єктом обліку як транспортний засіб, що обліковується у складі основних засобів. Тобто облік господарських операцій з надходження основних засобів на підприємство здійснюється відповідно до ПБО 7 та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну України від 30.09.2003 р. № 561 (зі змінами та доповненнями, за текстом – Методичні рекомендації № 561). Крім того, аналітичний облік основних засобів ведеться із застосуванням типових форм первинного обліку, затверджених наказом Мінстату України від 29.12.95 р. № 352. Зокрема, для оформлення надходження об'єктів основних засобів застосовується акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (типова форма № ОЗ-1).
Відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Мінфіну України від 30.11.99 р. № 291 (зі змінами та доповненнями, за текстом – Інструкція № 291), облік транспортних засобів ведеться на рахунку 10 «Основні засоби» субрахунку 105 «Транспортні засоби». Надходження автомобіля на баланс підприємства, який обліковується за первісною вартістю, відображається за дебетом субрахунку 105.
При цьому первісною вартістю вважається історична (фактична) собівартість необоротних активів у сумі коштів або справедливої вартості інших активів, сплачених (переданих), витрачених для придбання (створення) необоротних активів (п. 4 ПБО 7). Слід звернути увагу на те, що формування первісної вартості залежить від варіантів надходження автомобіля.
Згідно з п. 7 ПБО 7 придбаний автомобіль зараховується на баланс підприємства за первісною вартістю, яка складається з таких витрат:
сум, що сплачуються постачальникам (без непрямих податків);
реєстраційних зборів, державного мита й аналогічних платежів, що здійснюються у зв'язку з придбанням (отриманням) прав на автомобіль;
сум ввізного мита (при імпорті автомобіля);
сум непрямих податків у зв'язку з придбанням автомобіля, якщо вони не відшкодовуються підприємству (ПДВ, акцизний збір тощо);
витрат із страхування ризиків доставки;
витрат на транспортування;
інших витрат, безпосередньо пов'язаних із доведенням автомобіля до стану, в якому він придатний для використання із запланованою метою (в тому числі додаткове оснащення автомобіля складниками з безпеки, економічності та комфорту. До таких витрат також належать витрати на реєстрацію автомобіля в ДАІ та збір на обов'язкове державне пенсійне страхування (п. 8 ПБО 7)).
Щодо додаткового оснащення, то варто нагадати, що відповідно до норм ПБО 7 одиницею обліку основних засобів є об'єкт основних засобів, яким, у свою чергу, є: закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього; конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій; відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс – певну роботу лише в складі комплексу, а не самостійно.
Тобто якщо додаткове оснащення входить до комплектності автомобіля, що купується, то в бухгалтерському обліку таке оснащення класифікується як основний засіб у складі автомобіля та оприбутковується за загальновстановленими нормами.
Витрати, що складають первісну вартість, включаються до складу капітальних інвестицій та відповідно до Інструкції № 291 відображаються на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів», а після введення автомобіля в експлуатацію – у складі основних засобів на субрахунку 105 «Транспортні засоби».
Введення в експлуатацію оформляється актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (типова форма № ОЗ-1), який після його оформлення передається разом з доданою технічною документацією та іншими первинними документами, що належать до даного об'єкта, до бухгалтерії підприємства, підписується головним бухгалтером та затверджується керівником підприємства, організації чи особами, на те уповноваженими. Згідно з цими документами в бухгалтерії оформляється Інвентарна картка обліку основних засобів (типова форма № ОЗ-6).
Після введення в експлуатацію за одним із обраних підприємством методів, передбачених п. 26 ПБО 7, з місяця, наступного за місяцем, у якому придбаний автомобіль введено в експлуатацію, починає нараховуватися амортизація. При застосуванні саме виробничого методу нарахування амортизації починається з дати, що настає за датою введення автомобіля в експлуатацію (п. 29 ПБО 7).
При купівлі автомобіля в кредит відмінність полягає лише у відображенні нарахованих відсотків, які сплачує підприємство за користування кредитом. Так, п. 8 ПБО 7 встановлено, що фінансові витрати не включаються до первісної вартості основних засобів, придбаних (створених) повністю або частково за рахунок запозичень, винятком є лише фінансові витрати, які включаються до собівартості кваліфікаційних активів відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 31 «Фінансові витрати», затвердженого наказом Мінфіну України від 28.04.2006 р. № 415 (за текстом – ПБО 31). Згідно з визначенням, наведеним у п. 3 ПБО 31, кваліфікаційним активом вважається актив, який обов'язково потребує суттєвого часу для його створення. Мінфіном України у листі «Щодо Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 31 "Фінансові витрати"» від 01.06.2006 р. № 31-34000-10-5/11601 рекомендовано суттєвим часом вважати час, який становить понад три місяці.
Виходячи з того, що придбання автомобіля не відповідатиме терміну кваліфікаційного активу, відсотки за користування кредитом не включатимуться до первісної вартості придбаного автомобіля, а визнаватимуться витратами того звітного періоду, в якому вони були нараховані (п. 4 ПБО 31).
Облік витрат, пов'язаних з нарахуванням та сплатою відсотків за користування кредитами банку, ведеться на субрахунку 951 «Відсотки за кредит». Сума визнаних витрат за нарахованими відсотками відображається за дебетом субрахунку 951 «Відсотки за кредит» з кредитом субрахунку 684 «Розрахунки за нарахованими відсотками».
Слід нагадати, що операції з одержання й повернення кредитів банку в бухгалтерському обліку необхідно відображати відповідно до вимог Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 11 «Зобов'язання», затвердженого наказом Мінфіну України від 31.01.2000 р. № 20 (зі змінами та доповненнями), згідно з яким кредити банків є:
поточними зобов'язаннями і обліковуються на субрахунках 601 «Короткострокові кредити банків у національній валюті», 602 «Короткострокові кредити банків в іноземній валюті» (якщо строк повернення не перевищує 12 місяців з дати балансу);
довгостроковими зобов'язаннями і обліковуються на субрахунках 501 «Довгострокові кредити банків у національній валюті», 502 «Довгострокові кредити банків в іноземній валюті» (заборгованість, яка не підлягає погашенню протягом 12 місяців з дати балансу).
У разі отримання підприємством довгострокового кредиту частина довгострокових зобов'язань переводиться до складу поточної заборгованості в сумі, яку підприємству необхідно погасити протягом 12 місяців. Облік розрахунків за поточними зобов'язаннями, переведеними зі складу довгострокових, здійснюється на субрахунках 611 «Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями в національній валюті», 612 «Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями в іноземній валюті».
Розглянемо приклади придбання підприємством легкового автомобіля у юридичної особи за кошти та у кредит.
Приклад 1 |
Підприємство на умовах попередньої оплати придбало легковий автомобіль «Skoda Octavia». Вартість машини, включаючи повну комплектацію для цієї моделі, становить 125000 грн., крім того, ПДВ – 25000 грн. Підприємствопокупець та підприємствопродавець є платниками податку на прибуток і ПДВ (на загальних підставах). |
Безпосередньо перед реєстрацією легкового автомобіля підприємством сплачено:
збір на обов'язкове державне пенсійне страхування (125000 х 3 %) – 3750 грн.;
податок з власників транспортних засобів (об'єм двигуна 1600 см3) – 80 грн. (1600 : 100 х 5).
Крім того, за реєстрацію автомобіля в ДАІ підприємством сплачено 300 грн.
Легковий автомобіль придбано для обслуговування адміністративноуправлінського персоналу.
Облік придбання легкового автомобіля у постачальника за кошти наведено в табл. 1.
Таблиця 1
№ |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція рахунків |
Сума, | |
Дт |
Кт | |||
1 |
Здійснено авансовий платіж за автомобіль |
371 |
311 |
150000 |
2 |
Отримано автомобіль від постачальника |
152 |
631 |
125000 |
3 |
Відображено суму ПДВ відповідно до податкової накладної |
152 |
631 |
25000 |
4 |
Проведено закриття розрахунків з постачальником |
631 |
371 |
150000 |
5 |
Нараховано збір на обов'язкове державне пенсійне страхування |
152 |
651 |
3750 |
6 |
Сплачено збір на обов'язкове державне пенсійне страхування |
651 |
311 |
3750 |
7 |
Нараховано податок з власників транспортних засобів |
39* |
641 |
80 |
8 |
Сплачено податок з власників транспортних засобів |
641 |
311 |
80 |
9 |
Нараховано платежі за реєстрацію автомобіля в ДАІ |
152 |
642 |
300 |
10 |
Сплачено за реєстрацію автомобіля в ДАІ |
642 |
311 |
300 |
11 |
Введено автомобіль в експлуатацію |
105 |
152 |
154050 |
* При відображенні сум податку з власників транспортних засобів за дебетом рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів» надалі ці суми списуються до складу адміністративних витрат підприємства (дебет рахунку 92). |
Приклад 2 |
Розглянемо придбання автомобіля «Skoda Octavia» у кредит на умовах першого прикладу. За умовами кредитування перший внесок становить 30 %, тобто 45000 грн. Сума отриманого кредиту – 105000 грн. Термін кредитування – три роки. Процентна ставка за кредитом становить 15 % річних. |
Крім витрат, зазначених у прикладі 1, підприємством понесено витрати, пов'язані з одержанням кредиту (оформлення договору застави, сума комісії банку, послуги нотаріуса тощо), – 4500 грн. та витрати на страхування КАСКО – 7500 грн.
Облік придбання підприємством легкового автомобіля у кредит наведено в табл. 2.
Таблиця 2
№ |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція рахунків |
Сума, | |
Дт |
Кт | |||
1 |
Одержано кредит у банку на купівлю автомобіля |
311 |
501 |
105000 |
2 |
Здійснено авансовий платіж за автомобіль |
371 |
311 |
150000 |
3 |
Відображено заставу банку у вигляді автомобіля за вартістю, зазначеною в кредитному договорі |
Збільшення залишку на рахунку 05 «Гарантії та забезпечення надані» |
105000 | |
4 |
Отримано автомобіль від постачальника |
152 |
631 |
125000 |
5 |
Відображено суму ПДВ, сплачену у вартості автомобіля, відповідно до податкової накладної |
152 |
631 |
25000 |
6 |
Проведено закриття розрахунків з постачальником |
631 |
371 |
150000 |
7 |
Нараховано збір на обов'язкове державне пенсійне страхування |
152 |
651 |
3750 |
8 |
Сплачено збір на обов'язкове державне пенсійне страхування |
651 |
311 |
3750 |
9 |
Нараховано податок з власників транспортних засобів |
39* |
641 |
80 |
10 |
Сплачено податок з власників транспортних засобів |
641 |
311 |
80 |
11 |
Нараховано платежі за реєстрацію автомобіля в ДАІ |
152 |
642 |
300 |
12 |
Сплачено за реєстрацію автомобіля в ДАІ |
642 |
311 |
300 |
13 |
Сплачено витрати, пов'язані з одержанням кредиту |
951 |
311 |
4500 |
14 |
Відображено добровільне страхування КАСКО автомобіля |
39* |
655 |
7500 |
15 |
Сплачено страховий платіж |
655 |
311 |
5000 |
16 |
Введено автомобіль в експлуатацію |
105 |
152 |
154050 |
17 |
Переведено довгострокову заборгованість за кредитом до складу поточної заборгованості |
501 |
611 |
35000 |
18 |
Нараховано відсотки за користування кредитом |
951 |
684 |
1312,50 |
19 |
Перераховано відсотки за користування кредитом |
684 |
311 |
1312,50 |
20 |
Перераховано кошти в погашення основного боргу за кредитом |
601 |
311 |
2916,67 |
* При відображенні зазначених сум за дебетом рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів» надалі ці суми списуються до складу адміністративних витрат підприємства (дебет рахунку 92). |
Згідно з п. 10 ПБО 7 первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням додаткових витрат на реєстрацію, транспортування, страхування та інших витрат, безпосередньо пов'язаних із доведенням автомобіля до стану, в якому він придатний для використання із запланованою метою. Відповідно до п. 4 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 19 «Об'єднання підприємств», затвердженого наказом Мінфіну України від 07.07.99 р. № 163 (зі змінами та доповненнями), справедлива вартість – це сума, за якою може бути здійснено обмін активу, або оплата зобов'язання в результаті операції між обізнаними, зацікавленими та незалежними сторонами. Тобто справедлива вартість для основних засобів визначається самим підприємством за ринковою вартістю, а в разі відсутності такої вартості – оціночною вартістю, якою може бути, зокрема, експертна оцінка суб'єкта оціночної діяльності.
Основні засоби як придбані за плату, так і безоплатно отримані, підлягають амортизації.
Слід враховувати, що вартість безоплатно отриманих основних засобів до складу капітальних інвестицій не включається і на рахунку 15 «Капітальні інвестиції» не відображається (лист Мінфіну України «Щодо визначення показника використання амортизаційних відрахувань» від 17.11.2003 р. № 31-04200-04-5/5570), тобто справедлива вартість отриманого активу зараховується до складу основних засобів з відображенням на рахунку 10 «Основні засоби».
Згідно з п. 13 Методичних рекомендацій № 561 на справедливу вартість безоплатно отриманих об'єктів основних засобів збільшується сальдо додаткового капіталу. Тобто підприємство, що безоплатно одержує автомобіль, відображає його вартість за дебетом субрахунку 105 «Транспортні засоби» з кредитом субрахунку 424 «Безоплатно одержані необоротні активи». Одночасно з нарахуванням амортизації відображається дохід у сумі, пропорційній нарахованій амортизації, за кредитом субрахунку 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів» з дебетом субрахунку 424 «Безоплатно одержані необоротні активи».
Якщо підприємство має додаткові витрати на доставку автомобіля й (або) приведення його в стан, придатний для експлуатації, то такі витрати слід враховувати на рахунку 15 «Капітальні інвестиції» субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів».
Зарахування додаткових витрат до складу первісної вартості безоплатно отриманих основних засобів здійснюється за дебетом субрахунку 105 «Транспортні засоби» з кредитом субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів».
Також зазначимо, що відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 17 «Податок на прибуток», затвердженого наказом Мінфіну України від 28.12.2000 р. № 353 (зі змінами та доповненнями), вартість безоплатно отриманих основних засобів відповідає критеріям визнання постійної різниці. Належна сума податку на прибуток відображається за дебетом субрахунку 424 «Безоплатно одержані необоротні активи» і кредитом рахунку 64 «Розрахунки за податками й платежами».
Розглянемо це на прикладі.
Приклад 3 |
Підприємством безоплатно отримано легковий автомобіль. Справедлива вартість автомобіля становить 100000 грн. Підприємством понесено додаткові витрати, а саме: сплачено збір на обов'язкове державне пенсійне страхування у сумі 3000 грн., за оформлення автомобіля в ДАІ – 300 грн. |
Відображення операцій з безоплатного отримання автомобіля наведено в табл. 3.
Таблиця 3
№ |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція рахунків |
Сума, | |
Дт |
Кт | |||
1 |
Нараховано збір на обов'язкове державне пенсійне страхування |
152 |
651 |
3000 |
2 |
Нараховано платежів за реєстрацію автомобіля в ДАІ |
152 |
642 |
300 |
3 |
Оприбутковано автомобіль за вартістю, зазначеною в документах на передачу або в оціночному акті |
105 |
424 |
100000 |
4 |
Нараховано поточний податок на прибуток (100000 х 25 %) |
424 |
641 |
25000 |
5 |
Зараховано додаткові витрати до складу первісної вартості безоплатно отриманого автомобіля |
105 |
152 |
3300 |
6 |
Нараховано знос |
92 |
131 |
800 |
7 |
Одночасне визнання доходу в сумі, пропорційній нарахованій амортизації (800 : 4 х 3) |
424 |
745 |
600 |
Первісна вартість основних засобів, внесених до статутного капіталу підприємства, визнається як погоджена засновниками (учасниками) підприємства їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених п. 8 ПБО 7.
Відповідно до п. 13 Методичних рекомендацій № 561 погоджена засновниками (учасниками) вартість основних засобів відображається за дебетом рахунку обліку заборгованості засновників (учасників) підприємства за внесками до статутного капіталу в кореспонденції з рахунком обліку статутного капіталу. Одержання об'єктів основних засобів відображається за дебетом рахунку обліку основних засобів і погашенням (зменшенням) заборгованості засновників.
Витрати на доставку, установку, монтаж та інші витрати на забезпечення введення в експлуатацію таких основних засобів включаються до їх первісної вартості з відображенням в обліку капітальних інвестицій.
Приклад 4 |
Як внесок до статутного капіталу одним із учасників внесено легковий автомобіль. Погоджена вартість автомобіля – 50000 грн. |
Облік операцій внесення автомобіля до статутного капіталу наведено в табл. 4.
Таблиця 4
№ |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція рахунків |
Сума, | |
Дт |
Кт | |||
1 |
Відображено заборгованість засновника за внесками до статутного капіталу |
46 |
40 |
50000 |
2 |
Внесено автомобіль до статутного капіталу |
105 |
46 |
50000 |
Оксана Скічко |
Оглядач «Вісника» |