? За якими ставками податку оподатковуються автомобілі-самоскиди, призначені для використання на бездоріжжі (поза межами доріг загального користування)?
Автомобілі-самоскиди залежно від компоновки шасі, прохідності за параметрами осьового навантаження та зовнішніх габаритів поділяються на дорожні, тобто які можуть рухатися по дорогах загального користування; підвищеної прохідності, рух яких допускається по дорогах загального користування та у кар'єрах; позашляхові, які можуть рухатися лише поза межами доріг загального користування, тобто призначені для використання на бездоріжжі.
Автомобілі-самоскиди товарної підпозиції 8704 10 за УКТ ЗЕД призначено для використання на бездоріжжі (поза межами доріг загального користування), а саме: для вивезення породи з місць відкритої розробки корисних копалин у кар'єрах; для вивезення вугілля, руди, породи у шахтах, рудниках, тунелях; для перевезення будівельних матеріалів – піску, гравію та інших матеріалів при будівництві доріг, аеропортів, портів тощо.
Рух таких автомобілівсамоскидів по дорогах загального користування заборонено внаслідок масовогабаритних або швидкісних обмежень, конструктивних особливостей. Ці самоскиди використовують для транспортування вантажу на невелику відстань.
Автомобілі-самоскиди, призначені для роботи у відкритих кар'єрах, оснащено кузовами ковшового типу і не мають бортів, які відкриваються. Роль заднього борта виконує піднята задня частина кузова, можливий варіант, коли все дно кузова піднято вверх. Кузов самоскида виконаний з міцного сталевого листа. Передня частина кузова самоскида висунута над кабіною водія для захисту кабіни. В деяких випадках кабіна водія може становити лише половину ширини самоскида.
Автомобілі-самоскиди, призначені для роботи у шахтах, рудниках або тунелях, з кузовами з нижнім розвантаженням, можуть не мати кабіни або висунутої вперед захисної частини кузова.
На автомобіляхсамоскидах, призначених для використання на бездоріжжі, встановлюють спеціальні шини для руху по грунту. Завдяки міцній конструкції співвідношення власної маси (без урахування маси вантажу) до корисного навантаження становить 1: 1,6 (наприклад, автомобіль із власною масою 10 т може перевозити не більш як 16 т вантажу). Для запобігання прилипанню або змерзанню сипкого вантажу кузов може мати підігрів вихлопними газами.
Кар'єрний автомобіль-самоскид, який задовольняє вищезазначеним вимогам, має залежну підвіску для передньої осі та ведучого заднього моста, по два гідропневматичних циліндра на передню та задню вісь.
Автомобіль-самоскид, який має шасі із шарнірнозчленованою рамою, використовується там, де потрібна висока прохідність і маневреність.
Автомобіль-самоскид із нижнім розвантаженням, який використовується для підземних робіт у тунелях, рудниках і вугільних шахтах – так званий самоскид-вуглевіз. Цей самоскид має шарнірнозчленовану раму, пневмогідравлічну підвіску та призначений для транспортування та вивантаження взірваних чи розрихлених механічним способом порід у стиснених умовах підземних шахт, при будівництві тунелів. Наявність дублюючих органів керування дає змогу використовувати його за схемою: рух вперед або назад без повертання. Конструкція самоскида дає змогу використовувати його у відкритих розробках, але не дуже ефективно. Самоскид може бути обладнаний кабіною водія відкритого або закритого типу.
Автомобілі-самоскиди дорожні та автомобілі-самоскиди підвищеної прохідності, які не відповідають вищезазначеним вимогам, класифікуються у товарних підпозиціях 8704 21 – 8704 90 за УКТ ЗЕД залежно від призначення, повної маси транспортного засобу, типу двигуна, встановленого на транспортний засіб, робочого об'єму циліндрів двигуна.
До дорожніх та підвищеної прохідності належать сільськогосподарські, будівельні, універсальні самоскиди. У самоскидів підвищеної прохідності компоновка шасі, обмеження габаритних розмірів, допустимі навантаження на вісь майже не відрізняються від компоновки загально-транспортних вантажівок. Самоскиди дорожні та підвищеної прохідності можуть мати дві та більше осей із колісною формулою 4 х 2, 6 х 4 і 8 х 4. З урахуванням функцій, які виконує автомобіль, кузов самоскида може бути бортовим або ковшового типу. У самоскидів із ковшовим кузовом розвантаження можливо на один або три сторони. Самоскиди із бортовим кузовом можуть мати задній, боковий або одночасно задній та боковий борти, що відкриваються. Борт відкривається під впливом власної ваги, ваги вантажу або за допомогою привідних механізмів, замків вручну, напівавтоматично або автоматично. Привід пристроїв для відкривання бортів може бути механічним, пневматичним або гідравлічним. Вони можуть рухатися зі швидкістю до 110 км/год. та обладнані залежною підвіскою. Як пружні елементи використовуються листові ресори. Мають збільшений дорожній просвіт і шини, розраховані на рух як в умовах бездоріжжя, так і на дорогах загального користування.
Сільськогосподарські самоскиди оснащено кузовом із розвантаженням на три сторони, мають борти з додатковими надставками, наприклад для перевезення сіна та інших вантажів з низькою насипною масою.
Дорожні будівельні самоскиди оснащено кузовом з розвантаженням на одну або дві сторони. Дорожні будівельні самоскиди вантажопідйомністю 10 – 25 т можуть бути використані у кар'єрах та для подальшого перевезення вантажу від кар'єру до місця призначення дорогами загального користування. Також вони можуть мати ресорну підвіску осей.
Отже, великотоннажні автомобілі-самоскиди, призначені для використання поза дорожньою мережею, є об'єктом оподаткування, визначені за УКТ ЗЕД під кодом 8704 «Автомобілі вантажні» і, відповідно, оподатковуються за ставкою, встановленою ст. 3 Закону України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.91 р. № 1963-XII (зі змінами та доповненнями), залежно від об'єму циліндрів двигуна.
Підготувала |
|
Олена Хобич |
Оглядач «Вісника» |
За сприяння |
|
Павла Рябокляча |
Головного державного податкового ревізораінспектора |