| Проверки ОБЭП Письмо Госкомпредпринимательства 2002-09-25ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА Л И С Т № 1-221/5161 від 25.09.2002 Про здійснення перевірок працівниками Державної служби боротьби з економічною злочинністю Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув Ваше звернення та повідомляє. Згідно з пунктом 5 Положення про Державну службу боротьби з економічною злочинністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.93 р. № 510 [510-93-п], підрозділи Державної служби боротьби з економічною злочинністю користуються правами, передбаченими законами України "Про міліцію" від 20.12.90 р. № 565-XII [565-12], "Про оперативно-розшукову діяльність" від 18.02.92 р. № 2135-XII [2135-12], Кримінально-процесуальним кодексом України ( 1001-05, 1002-05, 1003-05 ). Так, відповідно до пункту 24 статті 11 Закону України "Про міліцію" від 20.12.90 р. № 565-XII [565-12] міліції для виконання покладених на неї обов'язків надається право проводити за участю адміністрації підприємств, установ і організацій огляд виробничих, складських та інших службових приміщень і територій з метою перевірки охорони державного і колективного майна, додержання правил продажу товарів і надання послуг населенню; вимагати від матеріально відповідальних і службових осіб підприємств, установ і організацій відомості та пояснення за фактами порушення законодавства, проведення документальних і натуральних перевірок, інвентаризацій і ревізій, виробничої та фінансово-господарської діяльності; витребувати і за необхідності вилучати документи, зразки сировини і продукції, опечатувати каси, приміщення і місця зберігання документів, грошей та товарно-матеріальних цінностей. А в пункті 3 частини 1 статті 8 Закону України від 18.02.92 р. № 2135-XII [2135-12] "Про оперативно-розшукову діяльність" зазначається, що оперативним підрозділам для виконання завдань оперативно-розшукової діяльності за наявності передбачених статтею 6 цього Закону підстав надається право порушувати в установленому законом порядку питання про проведення перевірок фінансово-господарської діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності та осіб, які займаються підприємницькою діяльністю або іншими видами господарської діяльності індивідуально, та брати участь в їх проведенні. Крім того, згідно з підпунктами 1, 2, 3 пункту 5 Положення про Державну службу боротьби з економічною злочинністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.93 р. № 510 [510-93-п], за наявності даних про порушення законодавства, що регулює фінансову, господарську та іншу підприємницьку діяльність, які тягнуть за собою кримінальну відповідальність, працівники Державної служби боротьби з економічною злочинністю мають право безперешкодно входити до приміщень підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності (крім іноземних дипломатичних представництв), до виробничих приміщень, складів, сховищ, що використовуються громадянами для заняття підприємництвом; проводити за участю власника, його представників огляд виробничих, складських, торговельних, службових приміщень, транспортних засобів та інших місць зберігання майна і його використання; вилучати необхідні матеріали про кредитні та фінансові операції, матеріальні цінності, кошти, а також сировину і продукцію в установленому законодавством порядку; опечатувати каси, приміщення і місця зберігання документів, грошей, товарно-матеріальних цінностей. Разом з тим, в частині 1 статті 5 Закону України від 20.12.90 р. № 565-XII [565-12] "Про міліцію" зазначається, що міліція виконує свої завдання неупереджено, у точній відповідності із законом. Ніякі виняткові обставини або вказівки службових осіб не можуть бути підставою для будь-яких незаконних дій або бездіяльності міліції. Тому огляд приміщень, витребування та вилучення документів, опечатування приміщень повинно здійснюватись працівниками Державної служби боротьби з економічною злочинністю (далі - ДСБЕЗ) відповідно до порядку здійснення таких дій, встановлених законодавством (у тому числі з дотриманням гарантій законності під час здійснення оперативно-розшукової діяльності, передбачених статтею 9 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" [2135-12], а в разі порушення кримінальної справи - вимог до проведення слідчих дій, передбачених Кримінально-процесуальним кодексом України ( 1001-05, 1002-05, 1003-05 ). Огляд приміщення та вилучення документів повинні здійснюватись з обов'язковим документальним оформленням такого вилучення, а якщо було порушено кримінальну справу - з додержанням порядку огляду, передбаченого статтями 190, 191, та порядку вилучення, передбаченого статтею 186 Кримінально-процесуального кодексу України [1002-05]. Згідно з частиною 2 уже згадуваної статті 5 Закону України від 20.12.90 р. № 565-XII [565-12] "Про міліцію" при звертанні до громадянина працівник міліції (у тому числі і працівник ДСБЕЗ) зобов'язаний назвати своє прізвище, звання та пред'явити на його вимогу службове посвідчення. Жодним нормативно-правовим актом не передбачено посвідчення на перевірку для працівників міліції (у тому числі працівників ДСБЕЗ) при проведенні ними за участю адміністрації підприємств, установ і організацій огляду виробничих, складських та інших службових приміщень і територій з метою перевірки додержання правил продажу товарів і надання послуг населенню. Разом з тим працівники ДСБЕЗ перед таким оглядом зобов'язані назвати своє прізвище, звання та пред'явити службове посвідчення. Що стосується положень Указу Президента України від 23.07.98 р. № 817/98 [817/98] "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" (далі - Указ) щодо повідомлення суб'єкта підприємницької діяльності про проведення планової виїзної перевірки за десять днів до її проведення та недопущення працівника контролюючого органу до проведення перевірки в разі відмови представника контролюючого органу від підпису в журналі реєстрації перевірок, то в статті 5 Указу дано виключний перелік контролюючих органів, які мають право проводити планові та позапланові виїзні перевірки фінансово-господарської діяльності суб'єкта підприємницької діяльності. Підрозділи ДСБЕЗ до цих органів не відносяться, а отже, вищезазначені положення Указу на них не розповсюджуються. Як зазначається у статті 25 Закону України від 20.12.90 р. № 565-XII [565-12] "Про міліцію", працівник міліції у межах повноважень, наданих цим Законом та іншими законодавчими актами, самостійно приймає рішення і несе за свої протиправні дії або бездіяльність дисциплінарну чи кримінальну відповідальність. Працівник міліції, який виконує свої обов'язки відповідно до наданих законодавством повноважень та у межах закону, не несе відповідальності за завдані збитки. Такі збитки компенсуються за рахунок держави. Дії працівника міліції можуть бути оскаржені у встановленому порядку до органів внутрішніх справ, суду або прокурору. Службова особа міліції, яка порушила вимоги закону або неналежно виконує свої обов'язки, несе відповідальність у встановленому порядку. Виходячи з вищевикладеного, якщо вважаєте, що права та інтереси ТОВ "Укрхімінвест" порушені, маєте право оскаржити дії працівників ДСБЕЗ до органів внутрішніх справ, суду або прокурору, на відшкодування завданих матеріальних збитків, а також можете вимагати притягнення до відповідальності винних у порушенні Ваших прав осіб. Відповідно до статті 441 Цивільного кодексу України [1540-06] організація повинна відшкодувати шкоду, заподіяну з вини її працівників під час виконання ними своїх трудових (службових) обов'язків. Тому позов про відшкодування матеріальних збитків слід пред'явити до відповідного органу внутрішніх справ і він подається до господарського суду, оскільки збитки завдано саме юридичній особі - ТОВ "Укрхімінвест". Голова О.Кужель "Все про бухгалтерський облік", № 113, 4 грудня 2002 р.
Вернуться на страницу - Проверки милицией, органами МВД Украины
|