| Про збір за спеціальне водокористування Письмо ГНАУ 11946/7/15-0217 от 05.06.2009
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
від 05.06.2009 р. N 11946/7/15-0217 Про збір за спеціальне водокористуванняУ зв'язку з надходженням запитів від органів державної податкової служби та платників податків, а також з метою належної організації адміністрування податку на прибуток Державна податкова адміністрація України повідомляє про податковий облік витрат сум збору за спеціальне використання водних ресурсів за обсяги води, використаної понад встановлений річний ліміт. Відповідно до підпункту 5.2.5 пункту 5.2 статті 5 Закону України від 28 грудня 1994 року N 334/94-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" (у редакції Закону України від 22 травня 1997 року N 283/97-ВР із змінами і доповненнями) (далі - Закон) до складу валових витрат включаються суми внесених (нарахованих) податків, зборів (обов'язкових платежів), установлених Законом України "Про систему оподаткування" (крім тих, що прямо не визначені у переліку податків, зборів (обов'язкових платежів), визначених зазначеним Законом), включаючи акцизний збір та рентні платежі, а також збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, за винятком податків, зборів (обов'язкових платежів), передбачених підпунктами 5.3.3, 5.3.4, та пені, штрафів, неустойок, передбачених підпунктом 5.3.5 цієї статті. Одночасно, підпунктом 5.3.5 пункту 5.3 статті 5 Закону визначено, що сплата штрафів та/або неустойки чи пені за рішенням сторін договору або за рішенням відповідних державних органів, суду не включається до складу валових витрат. Збір за спеціальне водокористування відноситься до переліку загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів) та повністю сплачується до державного бюджету (відповідно до ст. 14 Закону України від 18.02.97 N 77/97-ВР "Про систему оподаткування"). Пунктом 10 Порядку справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 серпня 1999 року N 1494, із змінами і доповненнями (далі - Порядок) визначено, що у межах встановленого ліміту збір за спеціальне використання водних ресурсів відноситься на валові витрати виробництва, а за понадлімітне використання - справляється з прибутку, що залишається у розпорядженні водокористувача. При цьому, пунктом 12 Порядку передбачено, що за понадлімітне використання водних ресурсів збір обчислюється у п'ятикратному розмірі і справляється за рахунок прибутку водокористувача. Тобто, з точки Порядку, перевищення встановленого ліміту збору за спеціальне використання водних ресурсів розглядається як правопорушення, до якого застосовуються відповідні санкції. Поняття "господарські санкції" визначене частиною першою статті 217 Господарського кодексу України від 16.01.2003 N 436-IV (далі - Кодекс) як заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються, зокрема, такий вид господарських санкцій, як штрафні (частина друга ст. 217 Кодексу). Штрафними санкціями згідно із частиною першою ст. 230 Кодексу визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання. При цьому відповідно до частини четвертої ст. 231 Кодексу розмір санкцій може бути встановлено у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг). Таким чином, санкції, передбачені за перевищення встановленого ліміту збору за спеціальне використання водних ресурсів відповідають термінам, визначеним підпунктом 5.3.5 статті 5 Закону. Враховуючи вищевикладене, суми збору за спеціальне водокористування за обсяги води, використаної понад встановлені ліміти не можуть відноситись до складу валових витрат і здійснюються лише за рахунок прибутку, що залишається у розпорядженні підприємства після сплати до бюджетів обов'язкових зборів і платежів. Головам Державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі довести зазначене роз'яснення до відома платників податків і підпорядкованих підрозділів та забезпечити його врахування при проведенні контрольно-перевірочної роботи та апеляційних процедур.
Вернуться на страницу - Сбор за использование воды
|