Главная Услуги Бланки Консультации Справочники

Общее

Семейная бухгалтерская фирма

ЧП "Запад-сервис плюс"

Директор

Константин Матусевич

063 247-01-18

067 825-34-53

vs100.buh@gmail.com

Звоните прямо сейчас

Я действительно решаю Ваши проблемы

 

Услуги

Бухгалтерские услуги

Запуск бухгалтерского и налогового учета (для только созданных бизнесов и стартапов)

Кадровый учет и расчет заработной платы

Аудиторские услуги

Консалтинговые услуги

Юридические услуги

Регистрация предприятий

 

Бланки отчетов

Бланки договоров

Консультации

Справочники

Умные приказы

Программное обеспечение

 

Правовая информация о сайте

Полезные ссылки

 

О группе компаний

Ассоциация

Бухгалтерская служба

Аудиторская служба

Адвокатское бюро

 

Контакты


Информация для души

Украина

Юмор

 

Вход для клиентов

Логин:
Пароль:

Сдаем отчет в фонд инвалидов Баланс 2008-02-11

Версия для печати

ЗДАЄМО ЗВІТ ДО ФОНДУ ІНВАЛІДІВ

“Баланс”

№ 12, від 11 лютого 2008 р.

Тетяна Ноур

редактор юридичного напряму

 

Нелегко бути бухгалтером! Здавалося б, підбив підсумки минулого року, здав фінзвітність, відзвітував за податками і можна трохи розслабитися. А не тут-то було. Треба готувати ще один звіт, не менш важливий — про зайнятість і працевлаштування інвалідів. Адже, як показує практика, відносини підприємства з Фондом соціального захисту інвалідів можуть бути дуже непростими.

 

ЩО ГОВОРИТЬ ЗАКОН?

Треба зазначити, що минулого року законодавча база, яка регулює відносини роботодавців з Фондом інвалідів, була серйозно оновлена. Зокрема, з'явився Порядок реєстрації роботодавців у Фонді інвалідів, Порядок проведення перевірок Фондом (затверджені постановою КМУ від 31.01.07 р. № 70 — див. «Баланс», 2007, № 8), оновилася форма звіту та Інструкція з її заповнення (затверджені наказом Мінпраці від 10.02.07 р. № 42). Але як і раніше найголовніший документ — Закон України від 21.03.91 р. № 875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (далі — Закон № 875). Ним і керуватимемося.

Отже, якщо ви роботодавець (юридична або фізична особа) і у вас працює 8 і більше чоловік (за основним місцем роботи), то ви зобов'язані:

зареєструватися у відділенні Фонду інвалідів за своїм місцезнаходженням (ч. 9 ст. 19 Закону № 875). Нагадаємо, що в Україні діють територіальні відділення Фонду — в АР Крим, областях і в містах Києві та Севастополі. Зареєструватися треба протягом 10 робочих днів (п. 3 Порядку реєстрації, затвердженого Постановою № 70). З якої дати починати відлік цього строку, Порядок не уточнює. На нашу думку, точкою відліку буде дата укладення трудового договору із восьмим за рахунком працівником;

самостійно розраховувати кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до норматива і здійснювати працевлаштування інвалідів у рахунок норматива. Розрахунок норматива безпосередньо залежить від кількості найманих працівників, а якщо говорити точніше, то від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік. Норматив уважається виконаним тоді, коли інваліда фактично працевлаштовано на основне місце роботи (див. лист Фонду інвалідів від 27.03.06 р. № 06ю-48/503-140/1, «Баланс», 2006, № 18);

щорічно подавати Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів (ч. 9 ст. 19 Закону № 875). Звіт подається до 1 березня року, що настає за звітним, до того відділення фонду, де ви як роботодавець зареєстровані (п. 2 Порядку подання звіту, затвердженого Постановою № 70).

• сплачувати адміністративно-господарські санкції, якщо норматив з працевлаштування не виконаний.

Зверніть увагу на те, що Закон № 875 говорить про всіх роботодавців незалежно від форми власності, відомчої підпорядкованості, наявності особливого статусу (неприбуткові організації), джерел фінансування або обраної системи оподаткування. Іншими словами, під його дію потрапляють і бюджетні установи, і неприбуткові організації, і юридичні особи — спрощенці й приватні підприємці. Основний критерій кількісний — якщо у вас 8 і більше найманих працівників, ви зобов'язані зареєструватися у Фонді інвалідів і виконувати всі вищеперелічені вимоги. Звичайно, є деякі поблажки, вони стосуються сплати штрафних санкцій, але про все по порядку.

 

ЯК ДІЯТИ ЗАРАЗ?

Ну що ж, Закон № 875 вивчили, з обов'язками визначилися. Тепер «приміряємо» усе сказане до вашого підприємства. Припустимо, майже весь минулий рік у вас працювало 7 чоловік, потім хтось звільнився, когось прийняли. І раптом на 31 грудня 2007 року виявилось, що у вас уже 8 найманих працівників. Момент, коли це трапилося, ви пропустили й у Фонді не зареєструвалися. Що робити зараз, у лютому 2008 року?

 

КРОК 1. Спершу давайте з'ясуємо, чи треба вам подавати звіт у 2008 році.

«Що тут з'ясовувати? — скажете ви. — Раз у нас працює 8 чоловік, то ми зобов'язані подати звіт!» Не поспішайте з висновками. Річ у тому, що норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів розраховується виходячи із середньооблікової чисельності штатних працівників за рік. А при розрахунку може вийти так, що на кінець року у вас працює 8 чоловік, але середньооблікова чисельність за рік — 7 чоловік. У такому разі норматив не розраховується і звіт подавати не треба. Про це говорять і спеціалісти Фонду (див. «Баланс», 2007, № 23).

Давайте рахувати: припустимо, по 7 працівників протягом 8 місяців, у вересні двоє звільнилися, двох прийняли, знову їх семеро, у листопаді один звільнився, у грудні двох прийняли, разом: [(7 чол. х 8 міс. ) + (7 чол. х 2 міс.) + (6 чол. х 1 міс.) + (8 чол. х 1)] : 12 міс. = 7 чол.

Тобто у результаті розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників за рік у вас вийшло 7 чоловік. Тоді ви можете поки що норматив не рахувати і звіт не здавати (за бажанням звіт можна здати з прочерками). Але обов'язок зареєструватися у Фонді у вас все одно залишився. Зазначимо, що відповідальності (адміністративної чи фінансової) за відсутність реєстрації немає. Але незважаючи на це, давайте не ігноруватимемо вимогу Закону № 875 й підемо на реєстрацію.

Для реєстрації у Фонді треба подати (надіслати рекомендованим листом) до територіального відділення пакет документів:

• заява за формою, затвердженою наказом Мінпраці від 14.03.07 р. № 98;

• копію свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи або приватного підприємця;

• копію довідки органу ДПС про включення підприємства до реєстру неприбуткових установ (при її наявності);

• відомості про наявні відокремлені підрозділи (за формою додатка до Інструкції № 42).

Під час подання заяви із копіями документів ви повинні будете пред'явити оригінали документів. А якщо ви направили заяву поштою, то копії документів повинні бути засвідчені нотаріально.

Заяву з документами подали, а взамін отримуємо довідку про реєстрацію у Фонді інвалідів, її форма затверджена наказом Мінпраці від 14.03.07 р. № 98. Довідку Фонд надсилає протягом 10 робочих днів після реєстрації рекомендованим листом. Зазначимо, що реєстрацію Фонд проводить безплатно. Датою реєстрації вважається дата подання документів, а при поштовому відправленні — дата на поштовому штемпелі.

Проте можливий і інший розклад, коли у результаті розрахунку у вас вийде, що середньооблікова чисельність за рік 8 і більше осіб, наприклад: [(7 чол. х 8 міс.) + (9 чол. х 3 міс.) + (8 чол. х 1 міс.)] : 12 міс. = 7,58, округляємо до цілого, виходить 8 чол. Тоді вам треба розрахувати норматив робочих місць для інвалідів і здати звіт за 2007 рік. І якщо при цьому ви ще не були зареєстровані у Фонді, то до звіту можна відразу додати і документи для реєстрації.

 

КРОК 2. Заповнюємо звіт.

Форма звіту № 10-ПІ «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів», як ми вже сказали на початку консультації, затверджена наказом Мінпраці від 10.02.07 р. № 42. Цим же документом затверджена й Інструкція з її заповнення (Інструкція № 42). Отже, беремо бланк форми і діємо згідно з Інструкцією.

Першу частину форми № 10-ПІ ви заповните швидко. Там указуються інформаційні дані про роботодавця: найменування, місцезнаходження, коди підприємства, форма власності, банківські реквізити.

Більше часу займуть розрахунки, які треба провести при заповненні головного розділу форми «Кількість працівників і фонд оплати праці». Покажемо на прикладі, як це зробити правильно. Припустимо, у період з 01.01.07 р. по 31.12.07 р. на підприємстві працювало 42 чоловіки, із них: п'ятеро — зовнішні сумісники, а двоє працювало у режимі неповного робочого дня. Отже, п'ятьох «відкидаємо», оскільки для них це не основне місце роботи. Кожного місяця чисельність працівників залишалася незмінною. Інвалідів на підприємстві немає. Зарплата одного працівника на місяць — 500 грн. Заповнений розділ «Кількість працівників і фонд оплати праці» виглядатиме так:

Назва показників

Код рядка

Фактично за рік

Як ми робили розрахунок

Середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб)

01

37

(37 працівників х 12 міс.) : 12 міс. = 37 працівників

з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб)

02

0

-

Кількість інвалідів – штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 1 9 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (осіб)

03

1

37 працівників х 4 % = 1,48, округляємо до цілого числа, отримуємо 1

Фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн.)

04

222,0

37 працівників х 500 грн (зар. плата за місяць) х 12 місяців

Середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн.)

05

6 000

222,0 х 1 000 : 37 працівників

Сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн.)

06

6 000

(1-0) х 6 000 грн. = 6 000 грн.

Пояснимо детальніше заповнення рядків.

Рядок 01. Середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу підприємства за рік розраховується згідно з Інструкцією за статистикою чисельності працівників (наказ Держкомстату від 28.09.05 р. № 286). Підсумовується середньооблікова чисельність працівників за усі місяці року і ділиться на 12 місяців.

Зверніть увагу! У розрахунок середньооблікової чисельності включаються особи, указані в п. 2.4 Інструкції № 286, у тому числі ті, хто працює у режимі неповного робочого дня або тижня (за кожен календарний день вони враховуються як цілі одиниці) і надомні працівники. Не включаються до середньооблікової чисельності штатних працівників особи, указані в п. 2.6 Інструкції № 286, зокрема:

• ті, хто працюють за цивільно-правовими договорами;

• зовнішні сумісники (вони обліковуються тільки за своїм основним місцем роботи).

Тому в нашому прикладі і вийшов показник середньо-облікової чисельності за рік 37 чоловік (42 - 5).

Рядок 02. Указується кількість інвалідів, що вже працюють на підприємстві (на постійній основі або за строковим трудовим договором, незалежно від встановленого робочого часу — повний чи неповний). Розрахунок показника здійснюється за аналогією з рядком 01.

Рядок 03. Розраховуємо норматив робочих місць, на яких повинні працювати інваліди. Виходимо з того, що при середньообліковій чисельності від 8 до 25 чоловік треба створити 1 робоче місце для інваліда, від 25 чоловік і більше — 4 % від середньооблікової чисельності (п. 3.3 Інструкції № 42). Якщо при розрахунку виходить дріб, його треба округляти до цілого, застосовуючи правило: якщо після коми стоїть 5 і більше, округляємо у більший бік, відповідно якщо 4 і менше — у менший.

Рядок 04. Заробітна плата за рік працівників, які вказані у рядку 01. Оскільки наші зовнішні сумісники до середньооблікової чисельності не увійшли, то їх зарплату за рік ми теж не враховуємо.

Рядок 05. Показник розраховується за формулою [(ряд. 04 х 1 000) : ряд. 01].

Рядок 06. Якщо кількість працюючих інвалідів менша від нормативу для цього роботодавця, тоді показник цього рядка визначається за формулою [(ряд. 03 - ряд. 02) х ряд. 05]. Рядок 06 — це штрафи, які доведеться заплатити роботодавцеві, якщо він не виконав норматив. Розмір штрафу залежить від середньооблікової кількості працівників за рік: якщо їх 15 і більше чоловік, то штраф за кожне нестворене робоче місце — це повна середньорічна зарплата одного працівника, а якщо працює 8 - 14 чоловік (включно), тоді половина середньорічної зарплати одного працівника (п. 3.7 Інструкції № 42). Наприклад, у нашому прикладі середньорічна зарплата штатного працівника — 6000 грн.

 

КРОК 3. Направляємо звіт поштою (рекомендованим листом) або відносимо до Фонду. Це треба зробити до 1 березня 2008 року. Тобто останній день, коли потрібно здати звіт, — 29 лютого 2008 року.

 

А ЯКЩО...

А якщо звіт не здавати?..

Неподання звіту загрожує адміністративним штрафом від 170 до 340 грн. для посадових осіб підприємств і підприємця-роботодавця (ч. 2 ст. 1881 Кодексу про адміністративні порушення, далі — КУпАП). Протокол про адміністративне порушення складають посадові особи Фонду, а ось розглядають справи і накладають стягнення — місцеві суди (ст. 221, 255 КУпАП).

 

А якщо звіт не здавати і не реєструватися?..

Вирішили піти в підпілля? Як ми вже говорили, за відсутність реєстрації відповідальності немає. Цілком можливо, що якийсь час вам вдасться працювати непоміченим, але будьте морально готові до того, що рано чи пізно Фонд все-таки вас знайде (наприклад, отримавши «наводку» від органів статистики). І якщо звіт не зданий, а вас «виявлять» до 1 травня 2008 року (нагадаємо, що для разових порушень встановлений 2-місячний строк для застосування адмінстягнення), то адмінштрафу не уникнути. Якщо вас виявлять пізніше, але за неподання розрахунку не покарають, а ось за невиконання норматива з працевлаштування інвалідів в 2007 році покарати зможуть.

 

А якщо норматив не виконаний?..

Ту суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу з працевлаштування інвалідів, яку ви підрахували у рядку 06 Звіту, треба сплатити до 15 квітня 2008 р. Якщо цього не зробити добровільно, то Фонд її стягне у судовому порядку з лихвою (з пенею). Крім цього може бути застосований ще й адмінштраф за невиконання норматива — у розмірі від 170 до 340 грн. (він також передбачений ч. 2 ст. 1881 КУпАП).

На сьогоднішній день від сплати адміністративно-господарських санкцій звільнені підприємства, установи та організації, які повністю утримуються за рахунок бюджету (ч. 1 ст. 20 Закону № 875). Оскільки штраф сплачується за рахунок прибутку, то санкцій зможуть уникнути і неприбуткові організації (лист Фонду інвалідів від 06.07.07 р. № 1/6-313). Але при цьому адміністративний штраф за невиконання норматива посадовим особам неприбуткових і бюджетних організацій сплатити все-таки доведеться.

 

 

© Группа компаний VS
Создание сайта: КЛЯКСА incorporated;)