| Как проанализировать показатели уставного (акционерного) капитала Налог планирование 2009-12-30ЯК ПРОАНАЛІЗУВАТИ ПОКАЗНИКИ СТАТУТНОГО (АКЦІОНЕРНОГО) КАПІТАЛУ "Податкове планування" № 12, від 30 грудня 2009 р. Олександр Радзієвський експерт
Якщо підприємство функціонує у формі акціонерного товариства, важливе значення має аналіз показників, пов'язаних із статутним (акціонерним) капіталом. Різні показники вимірюють ефективність використання акціонерного капіталу. Найбільш поширеними серед них є такі.
1. Вартість однієї акції (А1) на дату балансу характеризується відношенням оплаченого капіталу до загальної кількості акцій, які перебувають в обігу на руках в акціонерів (тобто без урахування власних викуплених акцій):
2. Чистий прибуток (збиток) на одну просту акцію (А2) відображається у рядку 320 звіту про фінансові результати і характеризує відношення річної суми чистого прибутку (збитку), зменшеного на суму дивідендів на привілейовані акції, до середньорічної кількості простих акцій:
Середньорічна кількість простих акцій в обігу визначається сумою добутків кількості простих акцій в обігу протягом певних періодів у днях (місяцях) та відповідних часових зважених коефіцієнтів. Кількість простих акцій в обігу визначається за даними реєстру акціонерів. Приклад розрахунку середньорічної кількості простих акцій відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 24 "Прибуток на акцію" наведений у таблиці 1.
Таблиця 1. Приклад розрахунку середньорічної кількості простих акцій в обігу (шт.)
3. Дивіденди на одну просту акцію (A3) характеризують відношення суми оголошених дивідендів до загальної кількості простих акцій, за якими сплачуються дивіденди:
Згідно з чинним законодавством брати участь у розподілі прибутку товариства та одержувати його частку (дивіденди) мають право акціонери, які володіють акціями (за даними реєстру акціонерів) на початок строку виплати дивідендів.
4. Коефіцієнт співвідношення "ціна/прибуток" на одну просту акцію (А4) визначає частку відділення продажної ринкової ціни одної простої акції до чистого прибутку на одну просту акцію:
Згідно з чинним законодавством цінні папери резидентів та нерезидентів, які обертаються на організаційно оформлених ринках та відповідають вимогам лістингу відповідного ринку, оцінюються за їх ринковою вартістю, яка визначається за даними останнього у звітному періоді офіційного котирування організаційно оформленого ринку. При цьому ринкова вартість цінних паперів, що обертаються більш як на одному організаційно оформленому ринку, при розрахунку ринкової вартості оцінюється за найменшою величиною з останніх котирувань, визначених на кожному з ринків. Високі показники коефіцієнтів цієї групи означають вигідне розміщення акціонерами своїх коштів і можливість для підприємства залучати додатковий акціонерний капітал. На закінчення розглянемо співвідношення, відоме під назвою DuPo№t-формули, яка демонструє взаємозв'язок між фінансовими коефіцієнтами різних груп:
Ліва частина цієї формули є комбінацією коефіцієнтів трьох різних груп: прибутковості (коефіцієнт чистого прибутку П6), ефективності використання активів (коефіцієнт ефективності використання загальних активів Е5) та платоспроможності (зворотній до коефіцієнта автономії 1/К7), а права частина — результат цієї комбінації, тобто коефіцієнт прибутку на власний капітал (П2). З формули бачимо, що прибуток на власний капітал залежить від прибутку на одиницю реалізованої продукції, ефективності використання всіх активів і частки власного фінансування наявних активів. Наведені фінансові коефіцієнти часто називають "термометром" бізнесу, вимірником "здоров'я" підприємництва. Однак необхідно пам'ятати, що на конкретну величину кожного з них впливає багато факторів, тому отримані коефіцієнти повинні порівнюватися з галузевими нормами, а також з аналогічними показниками інших підприємств галузі. Для кожного конкретного випадку формула дозволяє визначити чинник, який найбільше впливає на величину прибутку, отриманого на одиницю власного капіталу. Змінюючи значення величин правої частини формули, можна змоделювати співвідношення в її лівій частині. Наведені фінансові коефіцієнти часто називають "термометром" бізнесу, вимірником "здоров'я" підприємництва. Однак необхідно пам'ятати, що на конкретну величину кожного з них впливає багато факторів, тому отримані коефіцієнти повинні порівнюватися з галузевими нормами, а також з аналогічними показниками інших підприємств галузі. Для більшої ефективності аналізу, а також для прогнозування діяльності підприємства на майбутні періоди здійснюють розрахунки фінансових коефіцієнтів за декілька періодів (5 і більше років), що дозволяє побудувати трендову модель досліджуваного підприємства і простежити зміни в його фінансовому стані в часі, а також прогнозувати можливі результати підприємництва на майбутнє.
|