| Как отобразить в реестре налоговых накладных поставку неплательщикам и покупку без НДС Баланс 2010-02-22ЯК ВІДОБРАЗИТИ В РЕЄСТРІ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ ПОСТАВКУ НЕПЛАТНИКАМ І КУПІВЛЮ БЕЗ ПДВ? "Баланс" № 15, від 22 лютого 2010 р. Марія Чумасова консультант з питань бухгалтерського обліку та оподаткування
Як в оновленому реєстрі податкових накладних заповнити графи 5 та 6 розділу II у разі поставки товару неплатнику ПДВ (наприклад, приватному підприємцеві)? Реєстр отриманих і виданих податкових накладних (далі — Реєстр) — це база, у якій містяться показники, необхідні для заповнення податкової декларації з ПДВ (п. 7 Порядку, затвердженого наказом ДПАУ від 30.06.05 р. № 244, далі — Порядок № 244). Тому важливо заповнити всі графи Реєстру. У момент відвантаження товару в підприємства-продавця виникають податкові зобов'язання з ПДВ. Отже, підприємство зобов'язане виписати податкову накладну у двох примірниках. Але оскільки в нашому випадку покупцеві податкова накладна не потрібна (він неплатник ПДВ ), то обидва примірники залишаються у продавця (п. 6 Порядку, затвердженого наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165, далі — Порядок № 165). На відміну від порядку заповнення Реєстру, порядок виписування податкових накладних не змінився. У нашому випадку в рядку податкової накладної "Індивідуальний податковий номер" робиться позначка "X" (п. 8.1 Порядку № 165). А до графи 6 розділу II Реєстру переноситься відповідний реквізит такої податкової накладної (п. 11.2 Порядку № 244). Таким чином, до Реєстру потрібно занести дані виписаної податкової накладної. Наприклад, у графі 5 "Найменування (П. І. Б.)" — ПП Доненко A. P., у графі 6 "ІПН" — відмітка "X" і далі за графами, як завжди.
Як в оновленому реєстрі податкових накладних відобразити вартість отриманих послуг зі страхування (яка не містить ПДВ)? У Реєстрі треба відображати дані про всі придбання, у тому числі і без ПДВ. Придбання без ПДВ відображаються в Реєстрі без додаткового нарахування податку (п. 8.4 Порядку № 244). Ці положення не є новими в Порядку № 244. До категорії придбань без ПДВ потрапляють, зокрема, операції, що не є об'єктом оподаткування. Придбання послуг зі страхування — операція, яка не є об'єктом оподаткування згідно з п. 3.2 Закону про ПДВ (як і послуги з розрахунково-касового обслуговування, оплати вартості державних платних послуг тощо). При поставці таких послуг виписування постачальником податкової накладної не передбачене. От чому при відображенні в Реєстрі подібних операцій і виникає запитання: який же документ занести до нової графи "Вид документа"?
Наприклад, облік придбання товарів (послуг) у неплатника ПДВ ведеться на підставі документів, що підтверджують такі поставки. Це прямо сказано в п. 8.5 Порядку № 244. Тобто перелік видів документів з п. 9.5 Порядку № 244, передбачений для відображення в розділі І, не є вичерпним. А це означає, що можна вказати той документ, який вам надав постачальник таких послуг. При отриманні послуг страхування таким документом буде страховий поліс або інший документ, передбачений договором страхування для посвідчення факту надання послуг, при банківському обслуговуванні — виписка банку тощо (у графі 5 "Вид документа" рекомендуємо поставити "СП" — страховий поліс, "ВП" — виписка банку). Якщо придбали послуги у платника ПДВ, то у графі 7 відображайте його індивідуальний податковий номер, якщо у неплатника — умовний номер "400000000000". До речі, у бухгалтерських програмах для відображення у графі "Вид документа" можуть бути передбачені тільки ті документи, які перелічені Порядком № 244. У такому разі радимо звернутися до розробників програми для внесення до неї функції, що дозволяє вводити у графу 5 й інші документи.
|