| Особенности бухгалтерского учета шин и аккумуляторов Вестник ГНАУ 2010-02-26
Особливості бухгалтерського обліку шин та акумуляторів
I. Бухгалтерський облік шин1. Придбання шин та передача їх в експлуатаціюПри організації бухгалтерського обліку шин потрібно враховувати таке: згідно з Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Мінфіну України від 30.11.99 р. № 291 (зареєстровано в Мін'юсті України 21.12.99 р. за № 893/4186, зі змінами та доповненнями) на субрахунку 207 «Запасні частини» ведеться облік придбаних чи виготовлених запасних частин, готових деталей, вузлів, агрегатів, які використовуються для проведення ремонтів, заміни зношених частин машин, обладнання, транспортних засобів, інструменту, а також автомобільних шин у запасі та обороті. Автомобільні шини, що є на колесах та в запасі при автомобілі, враховані в ціні автомобіля та включені до його інвентарної вартості, обліковуються у складі основних засобів; відповідно до норм, затверджених наказом Мінтранспорту та зв'язку України «Про затвердження експлуатаційних норм середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі» від 20.05.2006 р. № 488 (за текстом – норми № 488), аналітичний облік шин ведеться в Картці обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини (за формою додатка 5 до норм № 488). Отже, бухгалтерський облік шин може бути організовано за одним із двох варіантів. Варіант 1. Шини на зберіганні (на складі тощо) та шини в обороті (на колесах транспортних засобів) до моменту списання з балансу за непридатністю обліковуються на субрахунку 207. А шини, що є на колесах та в запасі при автомобілі, враховані в ціні автомобіля та включені до його інвентарної вартості, обліковуються у складі основних засобів – на субрахунку 105 «Транспортні засоби». Останні навіть при передачі на зберігання тощо на субрахунку 207 не обліковуються. Передачу з місця зберігання в оборот та з обороту знову до місць зберігання в усіх випадках оформляють накладною вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (типова форма № М11). Причому всі переміщення на субрахунках 207 і 105 не відображаються, а тільки в аналітиці – Картці обліку пробігу. До речі, шини, враховані у складі основних засобів на субрахунку 105, також обліковуються у Картці обліку пробігу. Варіант 2. Для обліку шин до субрахунку 207 відкривають субрахунок третього порядку 2071, на якому для обліку шин на зберіганні і в обороті відкривають окремі субрахунки четвертого порядку, наприклад 20711 «Шини на зберіганні» та 20712 «Шини в обороті». Тоді всі переміщення відображають не тільки в Картці обліку пробігу, а й у бухгалтерському обліку – на відповідних субрахунках. Шини, враховані в ціні автомобіля та включені до його інвентарної вартості (на субрахунку 105), обліковуються так само, як і у варіанті 1. Згідно з п. 3.19 Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу України від 30.03.98 р. № 102, операції із заміни на автомобілі шин не належать до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшення авто, тобто це один з елементів технічного обслуговування. Таким чином, вартість робіт із заміни шин відноситься до витрат поточного періоду – обліковується на тому самому рахунку витрат, що й інші витрати на обслуговування відповідного автомобіля.
Підприємство застосовує другий варіант обліку. Бухгалтерський облік цих операцій наведено в табл. 1. Придбання шин та передача їх в експлуатацію Таблиця 1
2. Ремонт шинВартість робіт з ремонту шин (нарощування тощо) належить до витрат поточного періоду – обліковується на тому самому рахунку витрат, що й інші витрати на обслуговування відповідного автомобіля.
Бухгалтерський облік цих операцій відображено в табл. 2. Ремонт шин Таблиця 2
3. Списання шин За будь-якого варіанта бухгалтерського обліку шин їх вартість списується на витрати в момент визнання шин непридатними для використання. Таке рішення приймає призначена керівником комісія з питань обліку пробігу (наробітку), обігу і списання пневматичних шин перевізника (власника) автомобіля (додаток 5 до норм № 488). Документується рішення комісії в Картці обліку пробігу, яка в такому разі виконує функції акта на списання. Отже, шини списали з балансу внаслідок невідповідності визнання активом. Нагадаємо, що активи – ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому (п. 3 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженого наказом Мінфіну України від 31.03.99 р. № 87 (зі змінами та доповненнями)). У цьому випадку шини вже не можуть використовуватися за призначенням, тому й економічних вигод від них немає. Проте виникає запитання: куди потім подіти списані шини? Варіантів щонайменше три. Поперше, шини можуть використовуватися на підприємстві для виконання начебто не властивої їм функції, скажімо, облаштування клумб. У такому разі шини ще використовуватимуться для отримання економічних вигод, тому їх слід оприбуткувати на субрахунку 209 «Інші матеріали» у кореспонденції з кредитом субрахунку 719 «Інші доходи від операційної діяльності» в оцінці їх можливого використання (п. 2.13 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну України від 10.01.2007 р. № 2 (за текстом – Методичні рекомендації № 2)). Подруге, шини можуть бути передані за плату спеціалізованому підприємству як вторинна сировина. У такому разі вони також оприбутковуються на баланс кореспонденцією за дебетом субрахунку 209 і кредитом субрахунку 719 – за чистою вартістю реалізації (п. 2.13 Методичних рекомендацій № 2). Продаж таких шин відображається у бухгалтерському обліку в загальновстановленому порядку продажу інших оборотних активів. Потретє, шини перетворюються на відходи. Відходи – будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення чи виявлення, та яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення (ст. 1 Закону України «Про відходи» від 05.03.98 р. № 187/98-ВР (зі змінами та доповненнями) ). У балансі такі шини вже не відображаються. До речі, підприємство повинно організувати первинний облік відходів, у тому числі даних шин, у порядку, передбаченому наказом Мінприроди України «Про затвердження типової форми первинної облікової документації № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари» та Інструкції щодо її заповнення» від 07.07.2008 р. № 342, відображати у типовій формі первинної облікової документації № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари». Вартість послуг з утилізації відноситься до витрат поточного періоду – списується на рахунок 92 «Адміністративні витрати».
Бухгалтерський облік цих операцій наведено в табл. 3. Списання шин Таблиця 3
II. Бухгалтерський облік акумуляторівМайже все вищезазначене щодо шин поширюється також на бухгалтерський облік акумуляторів. Незначні відмінності полягають у такому: аналітичний облік акумуляторів ведеться у Картці обліку наробітку та відстежування обігу АБ (за формою додатка 12 до Правил експлуатування акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджених наказом Мінтранспорту та зв'язку України від 02.07.2008 р. № 795 (за текстом – Правила № 795)); для обліку акумуляторів до субрахунку 207 відкривають субрахунок третього порядку 2072, на якому для обліку акумуляторів на зберіганні, в обороті тощо відкривають окремі субрахунки четвертого порядку, наприклад 20721 «Акумулятори на зберіганні», 20722 «Акумулятори в обороті» тощо; інформація про ремонт акумуляторів заноситься до Журналу обліку операцій з технічного обслуговування та ремонту АБ (за формою додатка 10 до Правил № 795); середній термін експлуатації акумуляторів встановлюється згідно з нормами середнього ресурсу акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затвердженими наказом Мінтранспорту та зв'язку України від 20.05.2006 р. № 489; списання акумуляторів проводять відповідно до пунктів 8.4 та 8.5 Правил № 795. Списують згідно з висновками комісії, яку наказом керівника підприємства чи організації уповноважують визначати фактичний технічний стан акумуляторів, приймати рішення щодо подальшого їх експлуатування: ремонту, оформлення претензій до продавця (виробника, виконавця робіт з гарантійного обслуговування та/або ремонту), списання, передання на утилізацію тощо. Рішення комісії з наведенням причини зняття акумуляторів з експлуатування зазначають в Картці обліку, яку веде спеціально призначена посадова особа. Оформлена Картка обліку з висновками про списання акумуляторів є актом списання; щодо утилізації акумуляторів можна дізнатися з розділу ІХ Правил № 795. Насамперед керівник підприємства (організації) розпорядчим документом призначає відповідального за утилізацію акумуляторів, який веде Журнал обліку і обігу відпрацьованих АБ (за формою додатка 14 до Правил № 795). Відповідальний за утилізацію забезпечує облік відпрацьованих акумуляторів кожного сорту за ДСТУ 3211–95, щомісяця інформує керівника про накопичені обсяги відпрацьованих акумуляторів, своєчасно здає такі акумулятори спеціалізованому підприємству з утилізації або підприємству, яке їх транспортує на спеціалізоване підприємство з утилізації акумуляторів, контролює повернення спеціалізованої тари, обліковує і зберігає документи, що підтверджують факт здачі відпрацьованих акумуляторів на утилізацію. Відповідальний за утилізацію акумуляторів може також виконувати функції відповідального за облік і оборот акумуляторів. Передання на утилізацію має бути проведено не пізніше трьох місяців після списання.
Бухгалтерський облік цих операцій відображено в табл. 4. Бухгалтерський облік акумуляторів Таблиця 4
«Вісник податкової служби України», лютий 2010 р., № 8 (580), с. 6 (www.visnuk.com.ua)
|